Open-ended taalles ontwerpen met behulp van machine learning
De lettermachine is een leermiddel om kinderen in groep 3 spelenderwijs letters te leren. De machine herkent de letters die kinderen neerleggen voor de camera, en reageert daar op.
Open-ended wil zeggen dat er niet van te voren is vastgelegd hoe het leermiddel gebruikt moet worden. De lettermachine is hier een voorbeeld van: kinderen kunnen spelenderwijs ontdekken hoe de machine werkt, en hun eigen regels bedenken. De lettermachine is een ontwerpend onderzoek naar open-ended taalonderwijs.
Ontwerpend onderzoek
Om te onderzoeken hoeveel context kinderen voordat ze de lettermachine moeten krijgen, deed ik drie gebruikerstesten. Het bleek dat hoe minder regels er zijn, hoe meer de kinderen hun 21th Century skills gebruiken: de betrokkenheid wordt groter, kinderen verzinnen zelf regels en er wordt een beroep gedaan op samenwerking en creativiteit. Kinderen vertellen dat ze een open lesvorm leuker vinden, omdat ze meer uitdaging en autonomie ervaren.
vorig project
volgend project
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt.