Letters leren met een open-ended leermiddel
De lettermachine is een open-ended leermiddel voor kinderen in groep 3 om spelenderwijs met letters woorden te leren maken. De lettermachine is een ontwerpend onderzoek om inzicht te krijgen in hoe open-ended taalonderwijs het beste functioneert binnen deze doelgroep, met als hoofdvraag: Hoe kan openheid in taallessen voor groep 3 worden vormgegeven met behulp van machine learning?
Open ended technologie
Open-ended wil zeggen dat, in tegenstelling tot traditionele leermiddelen, er niet van te voren is vastgelegd hoe het leermiddel gebruikt moet worden. Kinderen kunnen spelenderwijs ontdekken hoe de machine werkt, en hun eigen regels bedenken.
Met behulp van machine learning herkent de machine de letters die kinderen neerleggen, en reageert daar op. Het onderzoek maakt gebruik van een Tangible User Interface (TUI), fysieke objecten die de acties van kinderen vertalen naar een digitale omgeving. TUI’s vergroten de zintuiglijke betrokkenheid, en stimuleren samenwerking.
Gebruikerstesten en Prototypes
Drie prototypes werden ontwikkeld en getest:
- Prototype 1: Kinderen vullen open plekken in een verhaal in met woorden. Dit prototype bleek weinig creativiteit en samenwerking te vereisen.
- Prototype 2: Kinderen kunnen vrij woorden maken met letters. Dit vergrootte de betrokkenheid en vroeg enige creativiteit en samenwerking.
- Prototype 3: Kinderen hebben volledige controle over het systeem en kunnen zelf regels bedenken. Dit prototype leidde tot het meeste gebruik van creativiteit, communicatie en zelfbedachte regels (user defined mechanics).
Resultaten
Uit de gebruikerstesten blijkt dat een open-ended context, zoals in prototype 3, de betrokkenheid vergroot en een sterk beroep doet op 21e-eeuwse vaardigheden. Kinderen vinden deze manier van leren leuker en uitdagender omdat ze meer autonomie ervaren.